برنامه غذایی سالم و متعادل برای کودکان

برنامه غذایی سالم و متعادل برای کودکان

به عنوان پدر و مادر سعی کنید یک برنامه غذایی سالم را برای کودکتان طراحی کنید، می توانید انتخاب های وعده غذایی را محدود کنید، از خرید شیرینی ها پرهیز کنید، زمان تماشای تلویزیون را محدود کنید، خودتان الگوهای خوبی باشید، غذاهای مصرفی را کنترل کنید و در کل غذا خوردن را تبدیل به برنامه ای آموزشی کنید.

خوردن غذاهای سالم برای بزرگسالان مهم است اما پیدا کردن غذاهای سالم و خوشمزه برای رشد و نمو کودکان امری حیاتی است. درست کردن برنامه غذایی سالم و دلچسب برای کودک می تواند بسیار دشوار باشد چون کودکان درباره آنچه می خورند حساس و انتخاب گر هستند. با این حال نیاز های تغذیه ای مشخصی هستند که باید برآورده شوند بنابراین شناخت فواید بالقوه غذاها برای کودکان اهمیت بالایی دارد.
غذاهای سالم چگونه می توانند برای کودکان مفید واقع شوند؟

اگر برنامه ای سرشار از غذاهای سالم برای کودک مهیا کنید می توانید با استفاده از آن عادات سالم غذایی را برای کودک پایه ریزی کنید، رشد صحیحش را تضمین نمایید، قدرت شناختی اش را بالا ببرید، سالم نگهشان دارید و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را در آنها کاهش دهید.

عادات سالم غذایی

بهترین قسمت غذای سالم دادن به کودک این است که استانداردی قوی برای سلامت تغذیه ای آینده اش ایجاد می کنید. وقتی کودکتان از همان ابتدا به تغذیه صحیح عادت داده شود در آینده که بزرگ و مستقل شد خود نیز می تواند انتخاب های صحیحی داشته باشد و در مقابل وسوسه غذاهای ناسالم مقاومت کند. متخصصان بر این باورند یکی از مشکلات بزرگسالانی که ناسالم غذا می خورند این است که هرگز در گذشته به آنها روش صحیح سالم غذا خوردن آموزش داده نشده است.

رشد قدرت شناختی

در سال های ابتدایی زندگی رشد شناختی پیوسته اتفاق می افتد و می توانند با بالا رفتن سن عملکردهای مغزی بسیاری را پایه ریزی کنند. عناصر مشخصی از برنامه غذایی ، مانند مواد معدنی و اسید چرب های کلیدی، می توانند رشد شناختی را پیش ببرند و از خلل در مهارت های حرکتی و ناتوانی های یادگیری پیشگیری کنند.

تقویت سیستم ایمنی

میوه ها و سبزیجات برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم هستند، مخصوصا زمانی که کودکان سن کمی دارند. با رشد سیستم ایمنی بدنشان و آشنایی با پاتوژن های مختلف و مواد خارجی در بدن، یک برنامه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین می تواند آنها را از عفونت ها در امان نگه دارد.

پیشگیری از بیماری های مزمن

یک برنامه غذایی سالم و متعادل برای کودکان می تواند از قرار گرفتنشان در معرض بیماری هایی مانند دیابت پیشگیری کند. دیابت بیشتر در افرادی دیده می شود که هرگز به عنوان کودک عادات غذایی سالم در آنها رشد نکرده است. غذاهای سرشار از قند و فرآوری شده می توانند خطر ابتلا به بیماری های مزمن و عفونت ها را تا حدود زیادی افزایش دهند. این اتفاق حتی می تواند در همان سال های ابتدایی زندگی نیز رخ دهد بنابراین پایه گذاری استاندارد های تغذیه صحیح از همان ابتدا بسیار مهم است.

بهبود فرآیند رشد

دریافت کافی پروتئین، چربی و کربوهیدرات ها برای ادامه رشد سالم بسیار اهمیت دارد. اگر می خواهید کودکتان رشدی قوی داشته باشد باید به او غذاهایی بدهید که از رشد عضلانی تا رشد استخوانی را مورد پوشش قرار دهد. سال های ابتدایی برای رشد بلند مدت، اندازه و سلامت کودک بسیار ضروری است.

بهترین غذاهای سالم برای کودکان

برخی از بهترین غذاهای سالم برای کودکان عبارتند از پاستا سبوس دار، تخم مرغ، توت ها، آجیل ها و ماست.

تخم مرغ

تخم مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین و ویتامین های بسیار زیادی از جمله ویتامین A و D است، بنابراین یک غذای سالم برای کودک به حساب می آید. با وجود اینکه بیش از حد تخم مرغ خوردن می تواند باعث افزایش کلسترول شود، استفاده متعادل از آن به لطف آمینو اسیدهای ضروری می تواند به رشد قوی کودک کمک کند.

توت ها

دادن توت های شیرین و خوشمزه به کودک نمی تواند کار زیاد دشواری باشد. توت ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک بسیار مفید هستند و می توانند التهاب را در سنین پایین کاملا از بین ببرند. طعم خوب این میوه باعث می شود کمتر کودکی به آن نه بگوید و شما نیز مطمئن خواهید شد فرزندتان به صورت روزانه فیبر خوراکی و دیگر ویتامین ها را دریافت می کند. برای مثال می توانید توت ها را در ماست بریزید و به کودک بدهید.

آجیل ها

اینها میان وعده هایی بسیار ساده هستند که کودک با خوردنشان به خوبی سیر می شود و به دنبال میان وعده های شیرین و ناسالم نمی رود. توصیه می شود آجیل های خام را به آجیل های بو داده شده و نمکی ترجیح دهید چون می توانند خواص بیشتری برای بدن داشته باشند. اگر می خواهید عادت غذایی مفید در کودکتان ایجاد کنید او را به خوردن روزانه آجیل ها عادت دهید.

ماست

این غذای سرشار از پروبیوتیک برای بهینه سازی گوارش بسیار عالی است و می تواند به متعادل سازی محیط باکتریایی در معده کمک کند. ماست می تواند به التیام ناراحتی معده در کودکانی که معده ای حساس دارند کمک کند و این اطمینان را حاصل کند که مواد غذایی دریافتی را به خوبی جذب می کنند.

پاستا سبوس دار

پاستا معمولی مواد مغذی بسیار کمی را مهیا می کند اما شایع ترین پاستایی است که می توانید در فروشگاه ها پیدا کنید. نوع پاستای مورد استفاده خود را به پاستای سبوس دار و کامل تغییر دهید تا کودکتان بفهمد کربوهیدرات های سالم دیگری نیز وجود دارد.

پیتزاهای سالم

کودکان عاشق پیتزا هستند و شما می توانید با کمی تغییر در دستور پخت از سبزیجات تازه بیشتر و گوشت های فرآوری شده کمتر استفاده کنید. نان پیتزا می تواند به خمیری سبوس دار تغییر کند. والدین باهوش می توانند غذاهای مورد علاقه کودک را به غذایی سالم و مفید تغییر دهند.

اسموتی میوه

شریک کردن کودک در آماده سازی غذایی که می خورد نیز می تواند به والدین کمک کند. برای نمونه تهیه اسموتی میوه کاری ساده است و می توانید فرزندتان را در آن شریک کنید. از او بخواهید خود میوه هایی که برای اسموتی استفاده می شود را انتخاب کند.

سالمون

ماهی دادن به کودکان همیشه کار آسانی نیست، اما پروتئین و امگا 3 بالا موجود در سالمون آن را تبدیل به غذایی بسیار مهم برای رشد کودک می کند. می توانید سالمون را در قالب سالاد و ساندویچ به کودکتان بدهید چون این روش از اینکه یک تکه ماهی را مستقیم جلوی او بگذارید بیشتر جواب می دهد.

نکاتی برای والدین

به عنوان پدر و مادر سعی کنید یک برنامه غذایی سالم را برای کودکتان طراحی کنید، می توانید انتخاب های وعده غذایی را محدود کنید، از خرید شیرینی ها پرهیز کنید، زمان تماشای تلویزیون را محدود کنید، خودتان الگوهای خوبی باشید، غذاهای مصرفی را کنترل کنید و در کل غذا خوردن را تبدیل به برنامه ای آموزشی کنید.


تعداد بازدید : 283

تغذیه کودکان
غذاهایی برای افزایش هوش کودکان
با این خوراکی ها کودکان به شیر مادر میشوند
مناسب ترین شیر خشک برای نوزادان
رابطه مغز کودک با مواد غذایی
حساسیت های کودکان به شیر خشک
غذاهای مناسب برای کودکان
زمان اضافه کردن ادویه به غذای کودکان
مواد غذایی متهم در بلوغ زودرس کودکان
غذاهایی که برای کودکان زیر یک سال ممنوع است
کودکان شش ماهه چه میوه هایی میتواند بخورد
خوراکی هایی برای افزایش وزن کودکان
پنج صبحانه های سالم برای کودکان
نکات اساسی برای شروع غذای کمکی به کودکان
چرا تخم مرغ برای کودکان مقوی است؟
شیر نخوردن نوزادان چه دلایلی میتواند داشته باشد
شیر خشک جایگزین قابل قبول برای شیر مادر نیست
سن مناسب بستنی دادن به کودکان
چه عواملی باعث چاقی کودکان میشود
علت بد غذایی کودکان را بدانید
تشخیص از دست دادن اشتها در کودکان
اثرات منفی مصرف چیپس بر سلامت کودکان
تشخیص زمان مناسب برای شیر دادن به نوزاد
ساندویچ های بی ضرر برای کودکان
شیوه‌های مبارزه با بدغذایی کودکان
مناسب ترین مواد غذایی برای کودکان
چند روش برای آموزش عادت غذایی کودکان
روش های خرید شیر خشک برای نوزادان
تاثیر فست فود بر روی کبد کودکان
عسل یک شربت سینه برای کودکان
دلیل نگه داشتن شیر در دهان نوزاد
استفاده دانش آموزان حتماً از ۴ گروه اصلی غذایی
عوارض و تأثیر كافئین روی كودكان
تغذیه های غیر مفید برای کودکان به عنوان مکمل
فواید و تفاوت شیرمادر با شیر خشک
تغذیه کودکان یک تا پنج سال
ویتامین هایی که برای کودکان ضروری هستند
تغذیه مناسب بعد از یک سالگی کودکان
راهکارهای مقوی کردن غذای کودکان
نقش مهم گوجه فرنگی در تغذیه کودکان
به نوزادان خود عسل ندهید
بی اشتهایی کودکان چه دلایلی میتواند داشته باشد؟
ویتامین هایی که مانع چاقی کودک میشود
فواید روغن نارگیل در غذای کودک
خواص و فواید شیر مادر برای نوزادان
آنچه باید درباره وزن گیری نوزادان بدانید
تغذیه کودکان در سال دوم
گرسنگی نوزادان چه نشانه هایی دارد
توصیه مهم به والدین در مورد انگور
با بدغذایی کودکان چگونه رفتار کنیم؟
دلایل بی اشتهایی کودک چیست؟
برای میان وعده های کودک برنامه ریزی کنید
اگر فرزندتان در معرض خطر چاقی باشد، چه باید بکنید؟
تغذیه کودک در زمان اسهال و استفراغ
به کودک مسموم اصلا لبنیات ندهید