بتاکاروتن چیست و فواید آن برای سلامتی

بتاکاروتن چیست و فواید آن برای سلامتی

بتاکاروتن چیست؟

بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان است که به ویتامین A تبدیل میشود و نقش بسیار مهمی در سلامتی دارد. بتاکاروتن یکی از گروه های رنگدانه های قرمز ، نارنجی و زرد به نام کاروتنوئید است.بتاکاروتن را میتوانید با مصرف میوه ها و سبزیجات دریافت کنید.
سبزی هایی که به رنگ سبز تیره، زرد تیره و نارنجی هستند، سرشار از بتاکاروتن می باشند. علاوه بر این چربی و کالری کمی در خود دارند. هر قدر رنگ سبز، زرد یا نارنجی سبزی یا میوه ای تیره تر باشد، بتاکاروتن بیشتری در خود دارد.

فواید بتاکاروتن

آنتی اکسیان هایی مانند بتاکاروتن نقش بسیار مهمی در مبارزه بدن با رادیکال های آزاد دارند.بتاکاروتن برای کاهش علائم آسم ناشی از ورزش ، جلوگیری از ابتلا به AMD و برخی سرطانها ، بیماری های قلبی ، آب مروارید، بیماری الزایمر ، افسردگی ، سردرد ، ریفلاکس معده ، فشار خون بالا ، ناباروری ، بیماری پارکینسون و اختلالات پوستی استفاده میشود.

مصرف بتاکاروتن به موارد زیر مرتبط است:

ارتقاع سلامت پوست

مصرف بتاکاروتن میتواند باعث کاهش حساسیت در برابر آفتاب برای مبتلایان به حساسیت های پوستی میشود.

کمک به سلامت ریه

احتمال ابتلا به سرطان ریه را برای افراد سیگاری افزایش دهد. بر طبق مطالعاتی که انجام شده حاکی از ان است که خوردن میوه و سبزیجات سرشار از بتاکاروتن داری اثر محافظتی در برابر سرطان ریه است.

کاهش دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نوعی بیماری است که بر بینایی تاثیر میگذارد. به گفته محققان مصرف زیاد بتاکاروتن به همراه ویتامین C ، ویتامین E ، روی و مس ممکن است خطر ابتلا به AMD پیشرفته را تا 25 درصد کاهش دهد.

جلوگیری از سرطان

بر اساس موسسه ملی سرطان ، انتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن میتواند آسیب رایدکال آزاد را کاهش داده یا از آن جلوگیری کنند.

آرتروز

بتاکاروتن میتواند از بدتر شدن آرتروز جلوگیری میکند.

سرطان تخمدان

خوردن رژیم غذایی سرشار از بتاکاروتن خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در خانمها بعد از یائسگی کاهش میدهد.

جلوگیری از عوارض بعد از زایمان

به نظر می رسد مصرف بتاکاروتن خطر مرگ ناشی از حاملگی ، کوری شب ناشی از بارداری و اسهال و تب پس از زایمان را در خانمها کاهش میدهد.

آفتاب سوختگی

مصرف بتاکاروتن باعث کاهش آفتاب سوختگی در افراد حساس به نور خورشید میشود.

 

غذاهای سرشار از بتا کاروتن

بتاکاروتن عمدتا در میوه ها و سبزیجات با رنگ قرمز ، نارنجی یا زرد یافت میشود.

مواد غذایی که بالاترین بتاکاروتن را دارند شامل موارد زیر هستند:

  • هویج
  • سیب زمینی های شیرین
  • سبزیجات برگ تیره مانند کلم و اسفناج
  • کاهو
  • گوجه فرنگی
  • طالبی
  • فلفل دلمه قرمز و زرد
  • زردآلو
  • نخود فرنگی
  • کلم بروکلی
  • فلفل قرمز
  • جعفری
  • اسفناج
  • نخودفرنگی

 

چه مقدار بتاکاروتن باید مصرف کنید؟

استفاده از 6-15 میلی گرم بتاکاروتن در روز بی خطر است. برای کودکان 3-4 میلی گرم بتاکاروتن روزانه قابل قبول است.
مقدار کافی بتاکاروتن را میتوانید از طریق مواد غذایی دریافت کنید. بدون اینکه بخواهید از مکمل ها استفاده کنید.

افراد در معرض خطر:

برخی از افراد بیشتر در معرض خطر کمبود بتاکاروتن قرار دارند. برای مثال پایین بودن سطح بتاکاروتن خون در افراد سیگاری و کسانی که داروهای کاهش دهنده فشار خون و یا قرص های ضد بارداری مصرف می کنند، گزارش شده است.


تعداد بازدید : 700
برچسب ها: ضد سرطان

انواع ویتامین
3 ویتامین که کمک می کنند بهتر بخوابید
آنچه باید درباره ویتامین D بدانیم
ویتامین ها را در چه زمان هایی مصرف کنید
انواع ویتامین ها و نقش حیاتی آنها را بشناسید
با ویتامین ها سیستم ایمنی بدنتان را بالا ببرید
آنچه را که باید درباره ویتامین E باید بدانید
درباره مولتی ویتامین ها بیشتر بدانید
کمبود ویتامین ها چه نشانه هایی دارد
علائم و عوارض کمبود ویتامین b12
خواص و مضرات اسید فولیک
افزایش عملکرد قلب با مصرف ویتامین دی
با خوردن ویتامین سی هرگز نقرس نمیگیرید
ویتامین ب 12 و نقش آن بر بدن
علائم و نشانه های کمبود ویتامین دی
با ویتامین D سرما خوردگی را مداوا کنید
ویتامین‌های مفید برای مو و ناخن
عدم دریافت ویتامین ها چه نشانه هایی دارد
ویتامین هایی که کمبودشان باعث پرخوری میشود
علائم کمبود ویتامین ب 12 در بدن
بدن روزانه به میزان مشخصی کلسیم نیاز دارد
عوارض کمبود ویتامین E در بدن
ویتامین هایی که مغزتان را قدرتمند میکند
ویتامین ث در کدام مواد غذایی بیشتر است
مواد غذایی مفید برای تیروئید
درمان سردرد های مزمن با این ویتامین ها
کمبود زینک در بدن چه عوارضی دارد؟
مراقبت از پوست دور چشم با ویتامین
ویتامین B12 و نقش آن در بدن
نشانه های کمبود ویتامین E در بدن
عوارض و خواص ویتامین E برای زنان و مردان
چگونه روزانه ویتامین D دریافت کنیم
هر اچه باید درباره ویتامین B6 بدانید
روغن ماهی چیست و خواص آن برای بدن