آداب خمس و زکات

آداب خمس و زکات

۱ - اگر انسان از غیر کسب ، مالى بدست آورد مثلا چیزى به او ببخشند؛ و این مال از مخارج سالش زیاد آمد مستحب است که خمس آن را بدهد.

۲ - اگر انسان ارثى از خویشاوندى دور ببرد و نداند چنین خویشى دارد، و از مخارج سالش نیز زیاد بیاید، مستحب است خمس آن را بدهد.

۳ - چیزى را که انسان ، بابت زکات به فقیر مى دهد، لازم نیست به او بگوید که زکات است ؛ بلکه اگر فقیر خجالت بکشد، مستحب است به طورى که دروغ نشود به اسم پیشکش بدهد، ولى باید قصد زکات نماید.

۴ - بعد از جدا کردن زکات ، لازم نیست فورا آن را به مستحق بدهد؛ ولى اگر به کسى که مى شود زکات داد، دسترسى دارد، احتیاط مستحب است که دادن زکات را به تاءخیر نیندازد.

۵ - مستحب است که انسان زکات گاو، گوسفند و شتر را به فقیرهاى آبرومند بدهد، در دادن زکات نیز خویشان خود را بر دیگران ، و اهل علم و کمال را بر غیر آنان و کسانى را که اهل سؤ ال نیستند بر اهل سوال ، مقدم بدارد. اگر دادن زکات به فقیرى که از جهت دیگرى بهتر است ، مستحب مى باشد زکات را به او بدهد.

۶ - بهتر است که زکات را آشکارا و صدقه مستحبى را مخفى بدهند.

۷ - اگر کسى موقع غروب شب عید فطر، زکات فطره بر او واجب نیست ، تا بیش از ظهر روز عید، شرطهاى واجب شدن فطره در او پیدا شود، مستحب است که زکات فطره را بپردازد.

۸ - کسى که فقط به اندازه یک صاع (تقریبا سه کیلو) گندم و مانند آن دارد، مستحب است که زکات فطره را بدهد.

۹ - احتیاط مستحب است که زکات فطره را فقط به فقراى شیعه بدهد.

۱۰ - مستحب است که در دادن زکات فطره ، خویشان فقیر خود را بر دیگران مقدم دارد، بعد همسایگان فقیر را، سپس اهل علم فقیر را؛ ولى اگر دیگران از جهتى برترى داشته باشند، مستحب است که آنها را مقدم بدارد.

۱۱ - مکروه است که انسان از مستحق ، درخواست کند که زکاتى را که از او گرفته به او بفروشد.


خمس یکی از فریضه های اسلامی است و قرآن کریم آن را در کنار جهاد قرار داده است

در فرض سوال خمس لازم نیست.

کسی که در عهده‌‌اش خمس باشد (به عنوان مثال قبلا چیزهایی خریده که نیازی به آنها ندارد، الآن باید خمس آنها را بپردازد) در حال حاضر امکانات مادی ندارد خمسش را بدهد چون فقیر شده است، چه باید بکند؟

یعنی خمس از وی ساقط می‌‌شود؟ اگر همین شخص مبلّغ دین باشد، چطور؟ اگر پاسخ دهید که هر وقت امکان داشت بپردازد. در این صورت این پرسش هست که تا وقتی که شرائط مادی‌‌اش به حالت عادی برگردد، حکم استفاده نمودن از اشیائی که خمسش داده نشده، چه حکمی دارد؟

به طور کلى مکلف پس از رسیدن سال خمسى تا خمس مالش را نداده، نمى‏تواند در آن تصرف کند، و اگر قبل از پرداخت خمس در آن تصرف کند، مقدار خمس آن‌را ضامن است، و چنانچه پرداخت خمس فعلاً به صورت یک‌جا برایش امکان ندارد، مى‌‌تواند به یکى از نمایندگان مجاز مرجع تقلید خویش در وجوه شرعیه مراجعه و پس از مصالحه یا دست‌گردان نمودن، به تدریج بپردازد.

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):
به طور کلى مکلف پس از رسیدن سال خمسى تا خمس مالش را نداده، نمى‏‌تواند در آن تصرف کند، و اگر قبل از پرداخت خمس در آن تصرف کند، مقدار خمس آن‌را ضامن است، و چنانچه پرداخت خمس به صورت یک‌‌جا فعلاً امکان ندارد، مى‌‌تواند به یکى از نمایندگان مجاز مقام معظم رهبرى(دام ظله) در وجوه شرعیه مراجعه و پس از دست‌‌گردان نمودن به تدریج بپردازد.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):
1. اگر پرداخت خمس به نحو نقد موجب شود که در سختی زیاد قرار بگیرید می‌توانید مبلغ و مدت بازپرداخت آن‌را معین کنید تا با دست گردان یا مصالحه از راه همین ایمیل آن‌را به ذمه گرفته و سپس به تدریج و بدون سهل انگاری پرداخت نمایید.

2. بعد از مصالحه می‌توانید استفاده کنید.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):
در صورتی که مبلغ دین است به او می‌بخشیم در غیر این صورت به ذمه بگیرد هر وقت توانایی داشت بپردازد و در حال حاضر می‌تواند در آنها تصرف کند.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):
خمسی که در ذمه این شخص آمده است با مجتهد یا وکیل دست‌گردان شود تا جواز تصرف در عین را داشته باشد و بعداً کم کم بپردازد.


منبع: myquran.de


نظرات کاربران

نظر خود را ثبت کنید