بیوگرافی و معرفی آثار هادی ضیاءالدینی

بیوگرافی و معرفی آثار هادی ضیاءالدینی

هادی ضیاءالدینی
هادی ضیاءالدینی

هادی ضیاءالدینی در سال ۱۳۳۵ در سنندج و محله «جور آباد» و در خانواده‌ای اهل شعر و عرفان متولد شد. قبل از دبستان به نقاشی پرداخت و بعد ازدوره ابتدائی اولین گامها را در مجسمه‌سازی برداشت و به گفته خود وی این دو را با رنج فراوان و بدون آموزش و کلاسی آکادمیک هم‌زمان پیش برده‌است.
در سال 1356 شمسی وارد دانشکده ی هنرهای زیبای تهران شدن و مبانی هنرهای تجسمی رو به صورت آکادمیک نزد اساتیدی بزرگی چون استاد هانیبال الخاص فرا گرفتن؛ اتفاقی که میشه اون رو به صورت یک تحوّل بزرگ در زمانه ی خودش در نظر گرفت.


نمایشگاه‌های داخلی (انفرادی و جمعی)

تهران، سنندج، اصفهان، تبریز، ایلام، همدان، مهاباد، سقز، مریوان، بانه، قشم، چابهار، کرمانشاه، اشنویه، بیجار، دیواندره


نمایشگاه‌های خارج از ایران

چین، واشینگتن (ایالات متحده آمریکا)، لندن، برن (سویس)، مارتینی (سویس) ،ژنو (سویس) ،قرقیزستان ،قزاقستان ،ازبکستان ،کویت ،سلیمانیه کردستان عراق، اربیل ،حلبچه ،سوریه


افتخارت هادی ضیاءالدینی

  • برگزیده در چهارمین بی ینال (دوسالانه) نقاشی ایران (موزه هنرهای معاصر تهران ۱۳۷۶)
  • برگزیده اولین بی ینال (دوسالانه) بین‌المللی طراحی ایران (موزه هنرهای معاصر تهران ۱۳۷۸)
  • منتخب اولین جشنواره هنرهای تجسمی اصفهان
  • دریافت دیپلم افتخار در زمینه مجسمه‌سازی ۱۳۶۷
مجسمه دختران کوبانی ساخته استاد هادی ضیا الدینی


آثار هادی ضیاءالدینی

  • ساخت پیکره تمام قد گاندی (دراندازه طبیعی) رهبر مردم هند در سال ۱۳۵۳
  • ساخت و نصب پیکره «چوپان» با ارتفاع سه متر در پارک آبیدر سنندج
  • ساخت و نصب پیکره «آزادی» با ارتفاع شش متر در میدان آزادی سنندج
  • ساخت و نصب پیکره «دو کودک» با ارتفاع چهار متر در پارک آبیدر سنندج
  • ساخت و نصب پیکره «مولوی کرد» با ارتفاع ۵/۳ متر در میدان مولوی کرد سنندج
  • ساخت و نصب پیکره «کارگر» با ارتفاع ۴ متر در میدان کارگر سنندج
  • ساخت و نصب پیکره «استاد هه ژار» با ارتفاع ۴ متر در میدان استاد هه ژار مهاباد
  • ساخت و نصب پیکره «استاد هیمن» با ارتفاع ۴ متر در میدان استاد هیمن مهاباد
  • ساخت و نصب پیکره «استاد محمد قاضی» با ارتفاع ۴ متر در میدان محمد قاضی
  • ساخت و نصب پیکره «میر عماد قزوینی» با ارتفاع ۵ متر در میدان میر عماد قزوین
  • ساخت و نصب پیکره «لذت رهایی» با ارتفاع ۳ متر در میدان پارک کودک اصفهان
  • ساخت و نصب پیکره «شیخ محمود برزنجه» با ارتفاع ۸ متر در میدان شیخ محمد سلیمانیه عراق
  • ساخت و نصب پیکره «مستوره اردلان» با ارتفاع ۴ متر در پارک اربیل عراق
  • ساخت و نصب پیکره «شیخ حسن علی (جگر خون)» در اربیل عراق
  • ساخت و نصب نقش برجسته «سرباز مادی» با ارتفاع ۵/۲ در سر در موزه سنندج
  • ساخت و نصب نقش برجسته «زیویه» با وسعت ۱۰۰ متر مربع در میدان و ورودی پارک آبیدر
  • ساخت چندین سردیس از تیپهای مناطق مختلف کردستان جهت نمایش در موزه مردم‌شناسی خانه آصف
  • ساخت چندین سردیس از شخصیتها و مشاهیر کرد جهت نمایش در موزه مردم‌شناسی خانه آصف
  • برگزاری اولین نمایشگاه مجسمه‌های شخصی (با بیش از چها پیکره) در نگارخانه ارشاد راهیابی
  • شرکت در دومین بی ینال مجسمه‌سازی ایران (موزه هنرهای معاصر تهران)
  • ساخت و نصب پیکره بێارانی در سنندج ساخت
  • نصب پیکره انفال در اربیل
  • ساخت و نصب پیکره معلم در دهگلان
  • ساخت ونصب پیکره مادر در میدان دایک دیواندره


کتاب های نوشته شده هادی ضیاءالدینی

  • طراح، نقاش و مجسمه‌ساز


هادی ضیا الدینی در حال ساخت مجسمه مستوره اردلان


برای افرادی که لازم دارن تا با این هنرمند بزرگ کرد آشنا بشن، چه با نقاشی چه با مجسمه و یا طراحی، این تجربه، تجربه ای جدید به شمار میاد. برای شناخت واقعی این استاد گرانقدر، مشاهده گر باید قبول کنه که وارد حوزه هنری بشه که این کار به معنای واقعی سخت نیست. اما این ورود، مواجهه با ساختار هنری پیچیده و متد و سبکی دقیق رو مطالبه میکنه که باید تا انتهای اون رفت. این کار یعنی بصورت هم زمان پیگیری تفکر و سبک ( محتوا و محتوی ) و کششی که بین این دو فضاست.

از نقاشی های هادی ضیالدینی


خلاقیت هنری برای استاد ضیاالدینی ، یک گرایش عمومی ذهن بشری هست. مخلوقات هنری ایشون همزمان از نبوغ و قواعد و سبک های مختلف هنری بهره میبرن. در اصل برای ایشون مخلوقی هنری بدون نبوغ وجود نداره، به همان اندازه که بدون دانستن قواعد و مبانی و اصول هنری نمیشه همچین مخلوق زیبایی رو خلق کرد.

ایشون تونستن ماده های بی جانی مثل سنگ و گچ رو بیدار کنن یا به عبارتی دقیق تر ابزارهای به خواب رفته ی طبیعت رو برای ارائه دادن اون چیزی که باید نشون داده بشه، بر انگیخته کنند. استاد ضیا الدینی اغلب بدون وابستگی به عادت های سنتی و سبک های تعریف شده و دست و پا گیر در هنر، با گذر از اصول و قواعد بسته و محدود با یاری روح عصیان گر و تخیلات و الهامات ظریف، فضایی زنده و گویا مثل صحنه ی تئاتر برای تماشاگران آماده میکنن.


از نقاشی های هادی ضیالدینی



نظرات کاربران

نظر خود را ثبت کنید